Kiezen om gekozen te worden, één soort ijs!

 

Gezocht

Ruim dertig jaar geleden, ik was 16 jaar, kwam mijn moeder in de zomervakantie met een advertentie aanzetten: IJSVENTER GEZOCHT. Zo werd ik ijsventer, mijn eerste stap in een carrière als ondernemer. Na de eerste dag ijsverkopen was de verbaasde opmerking van de leverancier: “Jij hebt meer verkocht dan de andere drie venters bij elkaar!”
Op de ijscokar genoot ik met volle teugen van de zelfstandigheid, de vrijheid, het klantencontact en het zoeken naar situaties waarin mensen ijs willen kopen.  

                                                                                                                                                                                   

Het succes dat ik met ijsventen had ervaren, zette zich voort in de bedrijven die ik in mijn studietijd oprichtte. Een van deze bedrijven, een onderzoeksbureau op het gebied van verkeer en mobiliteit, groeide in de loop der jaren uit tot een goed lopende organisatie met 16 medewerkers. Na ruim twintig jaar dit bedrijf te hebben gerund, heb ik het overgedragen aan twee collega’s om zelf een volgende stap te kunnen zetten met mijn coach- en ondernemersschool Sharpen Your Business ©. Dit bedrijf richt zich op ondernemers en begeleidt hen in het proces van ‘minder werken en meer verdienen’.


Een jaar of tien jaar geleden ben ik bewuster gaan kijken naar mijn eigen ondernemerschap.  Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat mijn visie op ondernemen in belangrijke mate werd bepaald door mijn ervaringen als ijsverkoper in mijn tienerjaren. Ik zag hoe een combinatie van boerenverstand, helder kijken, plezier maken, discipline en lef hebben mij het succes hadden gebracht. Vanaf dat moment is ijsventen voor mij de metafoor geworden voor ondernemen. Twee marketingaspecten zijn aan de hand van deze metafoor goed helder te maken; het kiezen van het product en het moment en de manier van aanbieden van het product.

 

Kiezen om gekozen te worden

Het succes van het ijsventen zat in het volgende:

Ik verkocht maar één product, namelijk  super lekker vanille roomijs met vakmanschap bereid volgens beproefd recept. Geen chocolade ijs of citroenijs, geen slagroom of nootjes erbij, alleen super roomijs. Het ijs werd

’s ochtends gemaakt, en dezelfde dag nog verkocht. IJs dat aan het eind van de  dag overbleef, werd weggegeven of weggegooid.
De algemene lessen die ik hieruit leerde:

. Kies voor één soort product;

. Marchandeer nooit met de kwaliteit van je product; beter niet leveren dan lagere kwaliteit leveren.

 

Vragen:

. Wat is uw beste product?

. Is het goed zichtbaar tussen alle andere producten die u aanbiedt?

. Is het beste wat u hebt direct zichtbaar in uw “etalage”?

 

Juiste moment

Het moment en de manier van aanbieden van het ijs bleken essentieel te zijn. Bij de verkoop van ijs is het weer bepalend.

Was het kouder dan 18 °C, dan had het niet veel zin erop uit te gaan. Mensen wilden geen ijs, waardoor verkopen zeuren werd en het ijs door de lage verkopen niet vers bleef.

De les voor mij: probeer je product niet te verkopen als het moment niet geschikt is.

 

Vragen:

. Op welke momenten probeer u iets te verkopen, terwijl de omstandigheden niet ideaal zijn?

. Wat zou er gebeuren als u geduld kunt opbrengen op deze momenten?

. Hoe kunt u deze momenten anders voor uzelf invullen?

 

 

 

 

 

 

Langzaam

Bij een temperatuur tussen de 18 en 24 °C was het zaak langzaam te venten in de straten. Kinderen hadden zo de tijd hun ouders te overtuigen om een ijsje te kopen. En na één klant volgden er vanzelf  meer, zien kopen doet kopen.  

Ik kwam op het idee ook op plaatsen te venten waar andere ijscomannen niet kwamen. Zo ontdekte ik dat er bij woonwagenkampen nog nooit een ijscokar was geweest, het werden goede klanten. Bij enkele verzorgingstehuizen opende ik ondanks het bordje ‘verboden voor onbevoegden’ de slagboom op het terrein. De bewoners waren blij verrast, er was nog nooit een ijscoman op het terrein geweest. Jarenlang heb ik hier duizenden ijsjes per seizoen verkocht.

Lessen voor mij:

. langzaam venten, geef de klant de tijd;

. heb geen verwachtingen en vooroordelen ten aanzien van klanten;

. laat je niet weerhouden door een slagboom.

 

Vragen:

. Neemt u de tijd om te luisteren naar uw klanten?

. Wanneer hebt u verwachtingen en kloppen deze als u achteraf terug kijkt?

. Welke slagboom kunt u vandaag nog openen?

 

 

Warmer

Is het warmer dan 25 °C, dan willen heel veel mensen ijs, de ideale omstandigheden. Dit was het moment om er helemaal voor te gaan. Op zulke warme dagen ging ik ijsventen bij zand- en grindafgravingen van de Maas waar volop werd gezwommen. Een paradijs  voor ijscomannen. Daar stond ik op de dijk met mijn driewiel ijscokar gevuld met roomijs naast  de Mercedes bussen van mijn concurrenten die meer dan 15 soorten ijs verkochten met slagroom, chocola, nootjes, kleurendip, en blikjes drinken bovendien. Ik was weliswaar beperkt in mijn assortiment, maar onderscheidde me wel en mijn kwaliteitsijs bleek favoriet.

En er was meer. Met mijn driewiel ijscokar had ik de mogelijkheid om van de dijk af te gaan tot vlak bij de zonaanbidders. Deze actie liet mijn omzet exploderen met factor tien!  Iedereen wilde ijs als ik het bracht tot op enkele meters van hun handdoek, 100 meter de dijk op lopen was blijkbaar voor veel mensen teveel moeite.

De concurrenten werden woedend en soms werden dramatische woorden naar mijn hoofd geslingerd zoals: “Jij maakt mijn gezin kapot!” Dit was mijn eerste confrontatie met het lijden van ondernemers.

 

Vragen:

. Van welke dijken kunt u met uw bedrijf nog af gaan?

. Tot op hoeveel meter bent u aan het venten?

. Hoe zorgt u ervoor dat u bij topdrukte helder en rustig blijft?

 

De bovenstaande ijsventers ervaringen betreffen met name de marketingaspecten van “Minder werken, meer verdienen”.

 

Daarnaast is zijn er leiderschaps-

aspecten, voor “De essentie van minder werken, meer verdienen”, klik hier >>>.

SYB SharpenYourBusiness©

Ondernemend, creatief, onafhankelijk

Ja stuur mij gratis het Ebook over minder werk, meer verdienen